Varsova – Krakova

Julkaistu Kategoriat Eurooppa 2015Avainsanat ,

Herätys oli melko aikainen, koska halusimme hoitaa vettä vaativat aamutoimet ennen kahdeksaa. Siksi olimmekin jo epätavallisen ajoissa lähdössä tien päälle. Aurinko ja lämmin tuulenhenkäys kertoivat heti aamulla, että päivästä tulisi kuuma.

Tien numero oli sama kuin aiemmin eli E77. Kaupungista poistuttaessa oli kylteissä vedetty yli Krakova ja erilliset oranssit kyltit kertoivat kiertotiestä. Kuitenkin kyltit ohjasivat koko ajan tielle E77 ja jonkin ajan päästä kiertotiekylttejä ei enää näkynyt. Hiki alkoi valua tökkivässä liikenteessä ja pyörän lämpömittari kipusi yli kolmenkymmenen jo ennen kuin pääsimme ensimmäiselle nopealle osuudelle.

E77 jatkui nätisti sanoen monimuotoisena, mutta nopeita moottoritieosuuksia oli todella harvassa ja ne olivat pisimmilläänkin alle kymmenen kilometriä. Päivän etappi olisi yksi reissun pisimpiä. Pidimme ensimmäisen kahvitauon vajaan tunnin ajamisen jälkeen viehättävässä majataloravintolassa aivan moottoritien kupeessa.

Seuraavan ajotunnin jälkeen päätimme lounastaa, joten aloimme katsella ravintoloiden tienvarsimainoksia. Juha missasi ensimmäisen ravintolan, koska luuli keskellä peltoa seisovan nuolen tarkoittavan seuraavaa tietä oikealle, mutta kyltti tarkoittikin sen kohdalta lähtevää kapeaa uraa pellon halki. Sinne jarruttaminen olisi ollut liian suuri riski takana tulevan puolalaisen turvavälin takia.

Valitsimme seuraavan, jonne pääsi turvallisesti kääntymään. Simppeli motelliravintola näytti ihan kelvolliselta, joten teimme tilauksen. Ruokaa sai odotella melko kauan. Toivoimme sen johtuvan hartaudella valmistamisesta. Pari kertaa Ranskan maaseudulla olemme löytäneet gourmet-keskellä-ei-mitään. Tämä meni kuitenkin kategoriaan karmeeta-keskellä-ei-mitään.

Puolitoista tuntia myöhemmin pidimme nesteytysjuomatauon bensa-asemalla. Tarkoitus oli juoda kahvit, mutta aseman kuppilan puoli ei houkutellut lainkaan. Vasta lähes tuntia myöhemmin löytyi mukavan näköinen majatalo, jossa onnistuimme – superhitaasta palvelusta huolimatta – juomaan kaffet ja syömään jäätelöannokset.

Juha soitti ennakkovaroituksen lähestymisestämme seuraavan asunnon avainten luovuttajalle. Vaikka matkaa ei ollut enää kuin 60 kilometriä niin lupasimme soittaa vielä kerran tultuamme kaupungin rajalle. GPS:n ilmoittama jäljellä oleva ajoaika on Puolassa melko hupaisa käsite, koska teitä on kahdenlaisia – hitaita ja todella hitaita.

Pääsimme perille oltuamme matkalla yli seitsemän ja puoli tuntia, josta ajamista oli tosin alle neljä tuntia. Kilometrejä tuli 289, joten keskinopeus liikkeelläoloajalta oli alle 75 km/t. Pyörän lämpömittari näytti parhaimmillaan 36 astetta ja yhdellä moottoritieosuudella ollut näyttö kertoi asfaltin olevan 56 asteista.

Ajoimme paikallisliikenteen mukana ja joskus hiukan reippaamminkin. Tuntui kuin liki puolet ajasta olisi ajettu tekeillä olevan moottoritien vieressä yhdestä kaistasta ja pientareesta tehdyllä kaksisuuntaisella pomppuasfaltilla, jossa korkein nopeusrajoitus oli 70 ja ohituskielto koko matkan.

Perillä meitä tuli vastaan nuori mies, joka osoitti ensin mopolle paikan autohallista. Sitten nousimme hissillä suoraan ylimpään eli neljänteen kerrokseen. Asuntomme oli todella hieno, moderni ja erittäin siisti. Kaverin poistuttua laitoimme ilmastoinnin päälle ja otimme virkistävät suihkut.

Kello oli jo yli kuusi päästessämme takaisin ulos. Meitä huvitti erityisesti talon hissi, joka puhui kerrosten numerot. Nauhoite oli kuitenkin todella heikkolaatuinen saaden naisäänen kuulostamaan aivan Tenavien aikuisten puheelta.

Talon alakerrassa oleva kauppa oli jo kiinni. Lähdimme käymään läheisessä kauppakeskuksessa, josta vastaanottajamme oli meille maininnut. Galeria Krakowska on aivan valtava ja saimme kävellä sen päästä toiseen päähän, jossa on suuri Carrefour-market.

Keräilimme kahden päivän tarvikkeet yrittäen optimoida juuston ja leikkeleen viipalemääriä, koska mukaan emme voisi ottaa mitään. Marketin kassajono oli järjestetty tehokkaasti. Kaikki jonottivat yhdessä jonossa kassoille asti ja seuraavan vapaan kassan numeron mukaan siirryttiin laittelemaan tavaroita hihnalle. Myös asiakkaan piti olla tehokas pakkaaja tai seuraavan asiakkaan kamat alkoivat valua samaan kaukaloon.

Tullessamme saaliinemme ulos oli taivas peittymässä synkkiin pilviin ja kuului ukkosen jyrähtelyä. Ihme kyllä todella tummat pilvet eivät kuitenkaan heittäneet lainkaan vettä. Vietimme loppuillan kämpillä lepäillen kuuman päivän koettelemuksista.

5 kommenttia artikkeliin ”Varsova – Krakova”

1. Ei tainnut olla suuria korkeuseroja ajaessanne. Kuvista näkyy, että ainakin kovasti
    yrittävät saada tiet kuntoon. Kaupan tuotteiden esillepano on ainakin tehokasta
    laatikkoleikkiä. Näytätte pirteiltä ajomatkasta ja kuumuudesta huolimatta. Kiitos taas!

1. Joitakin harjumuodostelmia ylitimme. Ylängöltä oli hienot näkymät pitkälle laakeaan maisemaan. Carrefourin hedelmä- ja vihannesvalikoima oli hieno.

2. Hyvän pysäköintipaikan löysitte sitten turvallisen tolpan vierestä!

3. Täytyipä kaivaa esiin huru-ukkojen Krakowan matka-albumi. Kävimme samassa Galeria Krakowskassa kuin te. Kun olimme tulossa ulos Galeriasta, satoi kuin saavista kaataen. Palasimme takaisin Galeriaan ja nautimme viinibaarissa pullollisen punaviiniä sateen loppumista odotellessamme. Näin pääsimme kuivina takaisin hotelliimme ja illaliselle vanhaan kaupunkiin.
    odottelenkin jännityksellä kuvianne Krakowasta.
    Terveisin
    Eero

1. Hih, sade tuntuu siis olevan perinne Galerian luona.