Enemmän kuin harrastus

Juha ja MagnaJo nuorena pienellä monttukoneella (eli enduropyörällä) aloitettu harrastus oli aikuisiällä pitkään ainoastaan haaveena elämän muiden prioriteettien takia. Vuoden 2000 keväällä kävelin päättäväisenä Tuusmotoriin ja poistuin paikalta käytetyn edellisvuoden mallisen Honda Magnan omistajana. Magna on luotettava kuten Hondat yleensäkin, sekä erittäin hyvännäköinen pyörä. Komea ulkonäkö – siis moottoripyörän – johtikin usein parkkeerattaessa spontaaneihin juttutuokioihin ohikulkijoiden kanssa.

Vuoden 2004 heinäkuun lopussa Magnan mittariin oli kertynyt yli 42 000 kilometriä enemmän kuin hankittaessa. Merkittävä osa kilometreistä kertyi matkaillen ”kaksi päällä”. Matkailu ei ole Magnan ominta aluetta, mutta hyvin se toimi siinäkin. Silti paineet varsinaiseen matkapyörään olivat olleet jo jonkin aikaa nousussa. Lisäksi hiukan sporttinen ajotyyli mutkissa ei oikein luontunut kruisailuun suunnitellulla pyörällä.

Parin pitkän talven aikana muotoutui päätös vaihtaa Magna matkapyörään. Aikaa meni runsaasti haluttujen ominaisuuksien pohtimiseen ja parhaiten toiveet täyttävän moottoripyörän valintaan. Pohtimisen jälkeen piti tietysti ottaa tuntumaa vaihtoehtoihin. Ainoastaan yhden pyörän kohdalla tuntuivat kaikki asiat osuvan kohdalleen.

FJR ja MagnaHeinäkuun 2004 lopulla löytyi Motopalstan vaihdokkien listalta sopivan vähän käytetty unelmapyörä. Kävin koeajolla Lahden Bikepointissa ja pääsimme yhteisymmärrykseen Magnan arvosta suhteessa 2003-malliseen ”fiijeriin” eli virallisesti Yamaha FJR 1300 ABS:ään. Koska FJR:n omat sivulaukut ovat melko pienet, niin päädyin ratkaisuun, jossa ne korvattiin kokonaan Givin wingrackillä ja kolmella suurella laukulla.

Hyvän valinnan seurauksena harrastus muuttuikin työmatka-ajon lisäksi hyvin reissupainotteiseksi. Ensimmäinen unelmapyöräni kohtasi loppunsa heinäkuussa 2007 moottoritiellä lähellä Lübeckiä, jossa se vikuroi käsistäni yli 200 kilometrin tuntinopeudessa.

Juha ja FJR -07Reilun kuukauden päästä oli alla 2007 versio samasta pyörästä. Varustelukierre alkoi syksyllä 2007 vaatimattomasti peilien laajakulmalisäkkeillä. Keväällä 2008 pyörään asennettiin Yamaha Centerissä GPS-laiteteline Garmin Zumolle ja kaatumatapit suojaamaan katteita pikkuhaavereilta. Alkuperäisen tuuliohjaimen tilalle vaihdoin California Scientificiltä jo syksyllä 2007 saapuneen pleksin.

Talviseisokin 2009-2010 aikana pyörään asennettiin Öhlins-takaiskunvaimennin. Talvella 2011-2012 korjattiin FJR:lle tyypilliset epätasainen kiihdytysvaste ja vuoristoastma, kun Viaber asensi Power Commander V:n. Se osoittautuikin erinomaiseksi hankinnaksi erityisesti kesän 2012 alppireissulla.

Tuunaus jatkui talvella 2012-2013 Öhlinsin etujousilla ja lyhyen kuskin ajoasentoa korjaavalla Helibars-ohjauskeskiöllä. Samalla korjattiin edellisenä syksynä saadut pienet vauriot, jotka oli aiheuttanut risteykseen pysähtyneen pyörän perään kävelyvauhdilla tuupannut Volvo.