Matkailu

MaapalloMatkailu maailmalla on elämän suola ja kirjoitan niistä kertomuksia omaksi ja toivottavasti muidenkin iloksi. Tässä kertomuksia reissuilta tällä vuosituhannella joko moottoripyörällä, lentäen tai jopa laivalla.

(Motoristiystävien kanssa tehdyt päiväretket löytyvät moottoripyöräosiosta.)

• Portugali 2016
    Vietimme kolme erittäin kuumaa heinäkuun viikkoa Portugalissa. Lensimme ensin Pariisin ja Lissabonin kautta Portoon, johon tutustuimme viikon ajan. Kaksi viimeistä viikkoa hikoilimme Lissabonissa. Näimme upeita paikkoja ja nautimme olostamme tässä erittäin värikkään historian maassa.
  • Rooma 2016
    Vietimme pääsiäisen sekä sitä edeltävän viikon ikuisessa kaupungissa. Rooma on kuin vanha mummo, joka on säästänyt kaiken koskaan omistamansa. Samalla se on yksi viihtyisimmistä suurkaupungeista. Säät suosivat ja näimme paljon. Kävelimme päivittäin monta kilometriä – parhaimmillaan yli 12.
  • Eurooppa 2015
    Vietimme jälleen erittäin lämpimän kesäloman ajellen moottoripyörällä Keski-Euroopassa. Samaan aikaan Suomessa värjöteltiin sateisen kesän kourissa. Vaikka reissun pääosassa oli Puola niin vierailimme seitsemässä maassa. Kilometrejä kertyi kaikkiaan 3691.
  • Iso Britannia 2014
    Tänä vuonna meillä oli lomaa vain pari viikkoa, joten emme lähteneet moottoripyörällä Keski-Eurooppaan. Päätimme vierailla lentäen ja "junaillen" Isossa Britanniassa, koska Nina ei ollut koskaan käynyt siellä ja Juhakin vain Lontoossa. Reissusta tuli hieno ja ehdimme nähdä todella paljon.
  • New York 2014
    Parin vuoden tauon jälkeen halusimme vierailla jälleen kestosuosikissamme New Yorkissa. Hotelli oli tällä kertaa valittu tasokkaammasta päästä vaikka tiesimme sen tekevän reissusta varsin rankan budjetille. Pääsiäinen antoi jälleen meille pari lisävapaapäivää ja sen myöhäinen ajankohta tarkoitti kevään olevan jo pitemmällä. Hienon reissun kruunasikin enimmäkseen hyvä sää ja parina päivänä jopa erittäin lämminkin.
  • Eurooppa 2013
    Vuonna 2011 teimme linnareissun Saksaan. Nyt oli ohjelmassa katsella linnoja Ranskassa, joten suunnistimme Loiren laaksoon. Sinne rakennettiin lukuisia linnoja ennen kuin Ranskan hovi siirtyi Pariisiin. Toinen syy pysyä Keski-Euroopassa oli edellisen kesän todella kuuma reissu Italiaan. No - ainakin yksi tavoite saavutettiin tällä upealla reissulla.
  • Firenze 2013
    Suomen kevään ollessa myöhässä kävimme viettämässä liki viikon suomalaiselle kesäisessä Firenzessä. Upean reissun kruunasi suosiollinen sää.
  • Eurooppa 2012
    Vietimme neljä upeaa - ja enimmäkseen kuumaa - viikkoa kulkien siksakkia Rostockista Sienaan ja takaisin Travemündeen. FJR toimi hienosti yli 4300 kilometrisen reissun, johon kuului muun muassa kaksi Alppien ylitystä ja tulikuuma Toscana.
  • U.S.A. 2012
    Olemme usein listanneet jenkkilän kaupunkeja, joissa haluaisimme vierailla. Pääsiäisen korvilla (pun intended) meille tuli tilaisuus yhdistää kaksi lomaviikkoa, joten päätimme ruksata listalta kaksi toistaiseksi käymätöntä kohdetta - Bostonin ja Chicagon - sekä sen yhteydessä vierailla kestosuosikkikohteessa eli New Yorkissa.
  • Saksa 2011
    Vietimme kolme upeaa viikkoa tutustuen Saksaan ja erityisesti linnoihin. Matkustimme laivalla Rostockiin ja palasimme Travemündestä. Ajoimme 2460 kilometriä yöpyen (laivojen lisäksi) 12 hotellissa. Säät olivat enimmäkseen suotuisat ja meillä oli todella hauskaa - vaikka olikin "linnareissu".
  • Las Palmas 2011
    Tänä keväänä päätimme etsiä lämpöä kohtuullisen lentomatkan päästä. Näin aikaisin keväällä se tarkoittaa Afrikan leveysasteita. Päätimme viettää viikon Kanarialla. Kumpikaan meistä ei ole rantaihmisiä, joten valitsimme hienon hotellin hyödyntääksemme sen palveluja. Matka oli ihan ok vaikka kaikki ei mennyt niinkuin Strömsössä.
  • Saariston rengastie 2010
    Saariston rengastieTänä vuonna pidimme lomat kahdessa jaksossa ja jälkimmäisen osan elokuun alussa. Päätimme pysyä kotimaassa ja toteuttaa jo jonkin aikaa suunnitelmissa olleen tutustumisen Turun saariston rengastiehen. Kiireetön kierros sopi erinomaisesti huippukuuman hellekesän loppupuolelle.
  • Tallinna 2009
    Ninan kännykkä herätti ennen kuutta aamuna, jonka piti Juhan mielestä olla tavallisen laiska lauantai. Saatuaan epämääräisen kommentin "yllätyksestä" hän suostui kuitenkin nousemaan ja suoritti aamutoimet innostuksesta kihisevän Ninan esimerkkiä noudattaen.
  • Eurooppa 2009
    Tänä vuonna Juha ja Nina pitivät lomansa heinäkuun loppupuolelta alkaen. Tarkoitus oli ehtiä paluumatkalle ennen Keski-Euroopan lomaryysistä. Suunnitelma onnistui hienosti ja vietimme todella hauskan kuukauden kruisaillen moottoripyörällä Saksassa ja Ranskassa.
  • San Francisco 2009
    Tänä vuonna pääsiäinen oli melkein kuukautta myöhemmin kuin edellisenä. Kevään lomakohteeksi valittiin San Francisco muistakin syistä kuin vain selvittääksemme onko "Sunny California" nimensä veroinen. Juha oli vuosikymmen aiemmin käynyt kaupungissa, mutta tällä kertaa reissu oli pelkästään huvimatka. Se oli samalla Ninan ensimmäinen matka Pohjois-Amerikan länsirannikolle ja kaikkiaan toinen koko mantereelle.
  • Eurooppa 2008
    Tätä reissua oli odotettu pitkään ja hartaasti. Edellisvuotisen haverin jälkeen olimme molemmat innoissamme päästessämme vihdoin ensimmäiselle yhteiselle prätkäturneelle. Olimme varanneet noin puolet majoituksista etukäteen reissun alku- ja loppupäästä, mutta keskimmäisistä viikoista meillä oli vain väljä suunnitelma.
  • New York 2008
    Tämä oli Ninan ensimmäinen Atlantin ylitys. Matkakohteeksi valittiin yksimielisesti New York, jossa Juha oli jo kerran käynyt yli 10 vuotta aiemmin. Silloin kaupunki oli vastannut stereotyyppistä käsitystä sulkeutuneesta ja jopa vaarallisesta, mutta ehdottoman kiehtovasta suurkaupungista. Reissulla huomasimme miten vanhentunut tuo käsitys oli - kiehtovuutta lukuunottamatta.
  • Eurooppa 2007 – melkein
    Tämänvuotinen Euroopan kiertue moottoripyörällä alkoi ilman kyytiläistä. Avopuolisoni Ninan loma alkoi vasta viikkoa myöhemmin, joten hän lentäisi - kirjaimellisesti - mukaan vasta minun käytyäni elämäni ensimmäisessä motoristien kokoontumisessa Villa Tönenburgissa.
  • Garda 2007
    Tämä oli ensimmäinen yhteinen loma Ninan kanssa. Matkakohteen valintaan vaikutti olennaisesti Ninan siskon ammatti ja sijainti. Hän toimi matkaoppaana ja juuri tuolloin Garda-järven pohjoispäässä sijaitsevassa Rivan kaupungissa.
  • Thaimaa ja Kiina 2006
    Kertomus Juhan ja silloisen avopuolison Kirsin matkasta Kauko-Itään alkaen lepoviikosta Thaimaassa ja jatkuen superturismilla Kiinassa. Tällä reissulla Juhalla oli mukanaan videokamera ja kertomukseen on poimittu yhteensä reilu puolitoista tuntia videota.